Dikuasakan oleh Blogger.

di iran hukuman gantung dilakukan di depan khalayak



Beberapa masa yang lalu saya terima Gambar-Gambar hukuman gantung ini, sebetulnya saya ingin simpan sahaja Gambar-Gambar ini sebagai koleksi peribadi. Namun saya merasa bahawa saya harus sharing Gambar-Gambar ini kepada para pengunjung tabekpuang semuanya. Tujuan besarnya adalah bahawa di dunia moden seperti sekarang ini undang-undang yang di pandang sebagai undang-undang kuno ini ternyata cukup berkesan dalam menurunkan tindak jenayah di suatu negara. Hukum gantung ini di lakukan di Iran beberapa masa yang lalu, mangsanya adalah dua orang bersaudara abang dan adik suspek pembunuhan seorang hakim di negara tersebut.

Hukum gantung di Iran lazim di gunakan untuk melaksanakan banduan dengan kes-kes undang-undang tertentu. Hukuman ini cukup berkesan untuk menurunkan tindak jenayah di negara tersebut. 

Pada mulanya hukuman seperti ini dilakukan di depan awam namun sejak
 tahun 2008 Iran menerapkan peraturan baru agar hukuman seperti ini
 tidak dilakukan di depan awam. Namun demikian kadang masih juga di 
lakukan di depan umum seperti Gambar-Gambar di bawah ini.

Saya jadi ingat, misalnya di Malaysia dilakukan hukuman yang sama untuk

 kes-kes rasuah mungkin jenayah rasuah di negara kita ini akan menurun
 secara drastik, dan akan ada banyak wang negara yang terselamat. 
Bagaimana menurut anda ...??


















0 ulasan:

Catat Ulasan

Blogroll